Kost og kræft - Spis & Støt

Kost og kræft

Giv dig selv gode smagsoplevelser

Det er vigtigt at give sig selv gode smagsoplevelser og sætte pris på de ting, livet byder på. Så uanset hvilken menu du vælger i Spis & Støt ugen – så spis med god samvittighed.

I forhold til forebyggelse af kræft er sund kost og gode spisevaner et vigtigt element. Derfor anbefaler vi, at du har fokus på, hvad du spiser – og hvor meget du spiser.

De bedste råd i forhold til kost til at forebygge kræft

  • Undgå at blive overvægtig – begræns energirige mad- og drikkevarer med meget fedt og sukker og vær fysisk aktiv hver dag
  • Spis mindst 75 gram fuldkorn om dagen – havregryn og fuldkornsrugbrød er traditionel dansk kost. Kun 30 pct. af de voksne danskere får nok fuldkorn
  • Spis mindst 600 gram grøntsager og frugt om dagen
  • Undgå forarbejdet kød som kødpålæg, hamburgerryg, skinke, pølser og bacon
  • Spis højst 500 gram tilberedt kød om ugen fra firbenede dyr som okse, kalv, lam eller svin.
  • Drik maks. 7 genstande om ugen, hvis du er kvinde, og maks. 14, hvis du er mand. Du kan dog med fordel nøjes med at drikke mindre
  • Pas på, når du steger og bager – undgå mørke overflader på kød, kartofler og brød
  • Få vitaminer og mineraler fra kosten – og ikke fra kosttilskud

Hvad er sund kost?

Følger du de officielle kostråd der forebygger?

Sund hverdag

Sunde spisevaner er vigtige for at undgå kræft.

Lette og lækre opskrifter

Mangler du inspiration til at spise sundt?